SÄ hÀr gick det till...

Nu nÀr det vÀrsta har lagt sig och man sjÀlv har fÄtt lite distans sÄ kanske jag kan skriva lite om det som hÀnt utan att bli pÄhoppad alltför mycket.

I maj förra Äret gjorde niorna ett bildprojekt dÀr de fick vÀlja ut befintliga konstverk och mÄla upp dem pÄ lÀmpligt stÀlle pÄ skolan. DÄ var det ingen som reflekterade över de olika sÀtten att tolka bilderna, pÄ gott och ont.
Mjölkuddens bibliotek som Àr belÀget pÄ tunaskolan hade lagt ut hela förloppet i bilder, vad jag förstÄtt, pÄ deras facebook-sida och i januari var det en av eleverna pÄ skolan som hade kommenterat bilden och ifrÄgasatte hur en sÄ sexistisk bild fÄr sitta pÄ en skola pÄ det sÀttet.
Innan dess var det ingen som uttalat nÄgon förstÄelse för att bilden kunde vara sexistisk och ska jag vara helt Àrlig sÄ hade jag sjÀlv inte ens sett bilden förut. (nu hade jag iof inte jobbat pÄ skolan tidigare sÄ... )

Bibliotekarien skrev i alla fall ett svar tillbaka och förklarade att hon inte sett det pÄ det sÀttet men att hon gÀrna ville prata med eleven för att... ja... prata ut om det... förstÄ varandras stÄndpunkt eller sÄ skulle jag vÀl se det som....

Med det trodde i alla fall bibliotekarien trott att det var utagerat, eller vilket ord man nu skulle vilja anvÀnda, men det tog inte mÄnga dagar innan den lokala pressen började höra av sig till skolan. Jag har ingen aning om vem som tipsat dem men eftersom början av diskussionen hade startat pÄ facebook sÄ var det ju flera som sett det och flera som reagerat som eleven gjorde.

I vilket fall som helst sÄ for rektorn och nÄgra andra lÀrare till London pÄ konferens och i samband med det som blossade stormen upp. Vi lÀrare fick veta genom media att frÄgan hade vÀckts, vi var flera som inte sett bilden pÄ det sÀttet. Flera höll med om den sexistiska bilden i det hela men vi Àr Àven nÄgra som fortfarande inte riktigt ser det sexistiska i det hela. Kalla mig vad du vill men det Àr jag och jag har liksom alla andra rÀtt till min Äsikt.
 
Det tog ett tag innan vi lÀrare fick allt klart för oss vad som faktiskt hade hÀnt och vem som hade pratat med vem och vad i media som stÀmde och vad som mest troligt inte stÀmde. DÀrav tystnaden frÄn skolan, det var ingen av oss som ville stÀlla oss i media och sÀga nÄgot vi inte var sÀkra pÄ om det var sant eller inte.
Dessutom var det faktiskt lÀrare och elever som uttalat sig i media men det hade de valt att inte ta med.
 
Problemet var ju bara att denna information kom sent till oss och dÄ var den vÀrsta skadan redan skedd.
Med detta skulle jag vilja poÀngtera att det jag mest kommenterat hittills Àr hÀndelseförloppet inte sjÀlva Äsikten.
 
Det som framkom tydligast pÄ det möte vi hade nÀr vi fick veta allt var att eleven hade alla lÀrares stöd i det hela, alla jag pratat med Àr imponerad av hennes mod, styrkan att stÄ i media och uttrycka sin Äsikt och stÄ fast vid den. Det tycker jag Àr riktigt bra gjort. Dessutom var det en frÄga som behövdes ta upp, sen kan man ju se pÄ saken pÄ tusen olika sÀtt och det hÀr Àr ett av dem. Om det var rÀtt att ta bort mÄlningen eller inte det Àr en helt annan frÄga och Àven dÀr finns det hur mÄnga olika sÀtt att se pÄ det som helst men det viktigaste av allt Àr att ingen Äsikt Àr fel!
 
Jag Àr inte den som ska sÀga vems fel allt Àn men jag har mina teorier; Media!
 
Visst, det kanske inte hade kommit sÄ lÄngt som till media om eleven kommit och pratat med skolan först eller om skolan agerat snabbare och pratat med eleven sÄ fort det kom till deras kÀnnedom men det blossade upp pga media och den nyhetstorka de verkade ha just dÄ.
 
De har felciterat rektorn, som inte hade uttalat sig alls vid tillfÀllet, de kontrollerade inte alla uppgifter, jag sÀger inte att eleven ljög för det tror jag inte men jag tror inte de fick hela bilden.
 
Ja inte vet jag men jag vet att de övriga eleverna har fÄtt ta mycket skitsnack frÄn andra, direkt eller indirekt, pga av detta. LÀrare har fÄtt ta mycket skitsnack men framförallt tror jag eleven har fÄtt och kommer tyvÀrr fÄ fortsÀtta utstÄ vansinnigt mycket onödigt skitsnack pga av detta.
Allt skulle vara sÄ mycket lÀttare om folk bara kunde acceptera att man fÄr ha olika Äsikter och att vi faktiskt har jobbat med frÄgan pÄ skolan, det Àr bara det att vi inte vill skylta med det utan vi vill jobba med eleverna med det hÀr.
 
Jag hoppas att diskussionen fortsÀtter men att skiten mot skolan, eleverna och lÀrarna upphör.
 
En eloge till eleven som startade allt, det Àr en viktig frÄga.