Så här gick det till...
Nu när det värsta har lagt sig och man själv har fått lite distans så kanske jag kan skriva lite om det som hänt utan att bli påhoppad alltför mycket.
I maj förra året gjorde niorna ett bildprojekt där de fick välja ut befintliga konstverk och måla upp dem på lämpligt ställe på skolan. Då var det ingen som reflekterade över de olika sätten att tolka bilderna, på gott och ont.
Mjölkuddens bibliotek som är beläget på tunaskolan hade lagt ut hela förloppet i bilder, vad jag förstått, på deras facebook-sida och i januari var det en av eleverna på skolan som hade kommenterat bilden och ifrågasatte hur en så sexistisk bild får sitta på en skola på det sättet.
Innan dess var det ingen som uttalat någon förståelse för att bilden kunde vara sexistisk och ska jag vara helt ärlig så hade jag själv inte ens sett bilden förut. (nu hade jag iof inte jobbat på skolan tidigare så... )
Bibliotekarien skrev i alla fall ett svar tillbaka och förklarade att hon inte sett det på det sättet men att hon gärna ville prata med eleven för att... ja... prata ut om det... förstå varandras ståndpunkt eller så skulle jag väl se det som....
Med det trodde i alla fall bibliotekarien trott att det var utagerat, eller vilket ord man nu skulle vilja använda, men det tog inte många dagar innan den lokala pressen började höra av sig till skolan. Jag har ingen aning om vem som tipsat dem men eftersom början av diskussionen hade startat på facebook så var det ju flera som sett det och flera som reagerat som eleven gjorde.
I maj förra året gjorde niorna ett bildprojekt där de fick välja ut befintliga konstverk och måla upp dem på lämpligt ställe på skolan. Då var det ingen som reflekterade över de olika sätten att tolka bilderna, på gott och ont.
Mjölkuddens bibliotek som är beläget på tunaskolan hade lagt ut hela förloppet i bilder, vad jag förstått, på deras facebook-sida och i januari var det en av eleverna på skolan som hade kommenterat bilden och ifrågasatte hur en så sexistisk bild får sitta på en skola på det sättet.
Innan dess var det ingen som uttalat någon förståelse för att bilden kunde vara sexistisk och ska jag vara helt ärlig så hade jag själv inte ens sett bilden förut. (nu hade jag iof inte jobbat på skolan tidigare så... )
Bibliotekarien skrev i alla fall ett svar tillbaka och förklarade att hon inte sett det på det sättet men att hon gärna ville prata med eleven för att... ja... prata ut om det... förstå varandras ståndpunkt eller så skulle jag väl se det som....
Med det trodde i alla fall bibliotekarien trott att det var utagerat, eller vilket ord man nu skulle vilja använda, men det tog inte många dagar innan den lokala pressen började höra av sig till skolan. Jag har ingen aning om vem som tipsat dem men eftersom början av diskussionen hade startat på facebook så var det ju flera som sett det och flera som reagerat som eleven gjorde.
I vilket fall som helst så for rektorn och några andra lärare till London på konferens och i samband med det som blossade stormen upp. Vi lärare fick veta genom media att frågan hade väckts, vi var flera som inte sett bilden på det sättet. Flera höll med om den sexistiska bilden i det hela men vi är även några som fortfarande inte riktigt ser det sexistiska i det hela. Kalla mig vad du vill men det är jag och jag har liksom alla andra rätt till min åsikt.
Det tog ett tag innan vi lärare fick allt klart för oss vad som faktiskt hade hänt och vem som hade pratat med vem och vad i media som stämde och vad som mest troligt inte stämde. Därav tystnaden från skolan, det var ingen av oss som ville ställa oss i media och säga något vi inte var säkra på om det var sant eller inte.
Dessutom var det faktiskt lärare och elever som uttalat sig i media men det hade de valt att inte ta med.
Problemet var ju bara att denna information kom sent till oss och då var den värsta skadan redan skedd.
Med detta skulle jag vilja poängtera att det jag mest kommenterat hittills är händelseförloppet inte själva åsikten.
Det som framkom tydligast på det möte vi hade när vi fick veta allt var att eleven hade alla lärares stöd i det hela, alla jag pratat med är imponerad av hennes mod, styrkan att stå i media och uttrycka sin åsikt och stå fast vid den. Det tycker jag är riktigt bra gjort. Dessutom var det en fråga som behövdes ta upp, sen kan man ju se på saken på tusen olika sätt och det här är ett av dem. Om det var rätt att ta bort målningen eller inte det är en helt annan fråga och även där finns det hur många olika sätt att se på det som helst men det viktigaste av allt är att ingen åsikt är fel!
Jag är inte den som ska säga vems fel allt än men jag har mina teorier; Media!
Visst, det kanske inte hade kommit så långt som till media om eleven kommit och pratat med skolan först eller om skolan agerat snabbare och pratat med eleven så fort det kom till deras kännedom men det blossade upp pga media och den nyhetstorka de verkade ha just då.
De har felciterat rektorn, som inte hade uttalat sig alls vid tillfället, de kontrollerade inte alla uppgifter, jag säger inte att eleven ljög för det tror jag inte men jag tror inte de fick hela bilden.
Ja inte vet jag men jag vet att de övriga eleverna har fått ta mycket skitsnack från andra, direkt eller indirekt, pga av detta. Lärare har fått ta mycket skitsnack men framförallt tror jag eleven har fått och kommer tyvärr få fortsätta utstå vansinnigt mycket onödigt skitsnack pga av detta.
Allt skulle vara så mycket lättare om folk bara kunde acceptera att man får ha olika åsikter och att vi faktiskt har jobbat med frågan på skolan, det är bara det att vi inte vill skylta med det utan vi vill jobba med eleverna med det här.
Jag hoppas att diskussionen fortsätter men att skiten mot skolan, eleverna och lärarna upphör.
En eloge till eleven som startade allt, det är en viktig fråga.